MİNARECİLİK
Bir ömür eşittir 100 minare

Türkiye'de yeni ustalar yetişmediği için kaybolmaya yüz tutan mesleklerden biri de minare ustalığı. Bu güne kadar gökyüzüne nakış işler gibi yüzlerce minare işleyen minare ustaları sadece 60 kişi kaldı.

Bir ömür eşittir 100 minare
GÜLDEN KILIÇ
Yeryüzünün göğe bakan uçları nakışlı minareler. Göğe doğru sivrilmiş uçlarıyla baktığımızda sanatın eşsiz tadını yaşatır bize. Minarelerden seslenilen ezan tüm evrenin kulaklarına çalınır. Yankıları ruhumuzu alır, ötelere götürür. Tarihin içinden sivrilip günümüze kadar gelmiş minareler, bugün de insanımızın estetik anlayışına hizmet eder.. Bugüne kadar 60 ilde 100'e yakın cami minaresi yapmış minare ustası Hasan Yazıcı'yla bu mesleğin ruhunu, geleceğini, inceliklerini konuştuk. Yazıcı, “Benim ömür eşittir 100 minare” diyor.

2 kez minareden düştüm

Hasan usta 100 yakın minare yaptığını ve işinin estetiğiyle, tekniğiyle uğraşırken yüksekte olduğunun aklına bile gelmediğini söylüyor. Şöyle devam ediyor Hasan usta: “Bir gün 42 metre yüksekte betonu dökerken ayağa kalktım. 42 metreden düştüm.. Yaralı olarak kurtuldum... Yine 2002 yılında minarenin tepesinde işime daldığım bir sırada yüksekte olduğumu unutup düştüm. 18. metrede şerefe kısmına takılı kaldım. Bu iki kazadan kurtulmamı üç şeye bağladım. Düşerken bilincimi yitirmemeye, yaşama inancıma ve aşağıdan bakan insanların benim için ettikleri dualara.”

Sadece 60 minare ustası kaldı

Hasan usta, 15 yaşında başladığı meslekte, 17 yaşında usta olarak babasından el aldığını belirtiyor. Türkiye'de bulunan 60 minare ustasının 30'unu babası İsmet Yazıcı'nın yetiştirdiğini söyleyen Hasan Usta, “Rize'nin Taşköprü köyü yetiştirdiği minare ustalarıyla Türkiye'de isim yaptı. Türkiye'de bulunan 60 minare ustasının 40'ı bu köyden çıkıyor” diyor.

Mimar Sinan'ın ölçülerini kullanıyorum

Yazıcı, hayatı boyunca Mimar Sinan'ın Edirne Selimiye Camii'nin minarelerinin modelini, şerefe ölçülerini, şerefe aralıklarını ve külah kısmını ölçülerini örnek aldığını söylüyor. Bazı minare ustalarının son zamanlarda Mimar Sinan'dan sadece Sinan olarak bahsetmesinden yakınan Yazıcı, şöyle diyor: “Kimi ustalar kendi isimlerini duyurmak için mimar Sinan'ı örnek almıyor. Mimar Sinan'ı kendi isimleri için bir engel olarak görüyorlar”

Minarenin çapı, boyuyla orantılı olmalı

Minare ustalığının insanlar tarafından çok merak edildiğini söyleyen Hasan Yazıcı, “Minare yaparken insanlar saatlerce bizi izliyor ve dua ediyorlar.” diyor. Yazıcı, minarenin estetik görünmesi için belli incelikleri olduğunu da belirterek “30 metrelik tek şerefeli bir minareyi 190 santimetre genişliğinde yaparsanız minare kalın durur. 85 metre çift şerefeli minareyi 155 santimetre çapında yaparsanız kalem gibi durur” diye devam ediyor.

Kalıcı eserler bırakmanın zevki başka

Yazıcı, bu işten para kazanmadan çok sanatsal ve kalıcı eserler bırakmanın kendisi için büyük bir manevi haz olduğunu da vurguluyor. Son söz olarak da mesleği sayesinde yeni insanlar ve yerler tanıdığı için mutlu olduğunu ekliyor.

3 Responses
  1. sarvan Says:

    selamlar tesadüfen sayfasnıza takıldım gayet güzel ve bilgilendirici ANCAAK..!sayın minare ustamızın bazı bilgileri ve minareden düşme fantazisi beni üzdü . kardeşim dedesi babası kardeşleri minare ustası olan ben deniz camii minare ustası hacı mustafa deveci derimki pardon sadece ben değil piirimiz koca sinanda derki 30 metrelik bir minareyi 190 cm kutur
    altında yaparsan o minarenin altında sen kalmasanda birileri kalır kaldıki arkadaşımız 50 60 70 m gibi minarelerin 155 cm gibi kuturundan (çapından )bahsediyor sonra mimar sinana atıfta bulunmaya kalkışıyor kardeş bişeyden bi haberde olsan insan en azından internette sinan ın eserlerini inceler o mubarek nasıl yapmış ne malzeme kullanmış haa birde malzeme derken allah aşkına beton un ömrünü internetten bir araştırınız vede taş ile mukayese ediniz nedenmi son zamanlarda kendine minareci diyen kalıp ustası şarlatanlar türedi malesef . SAYGILARIMLA CAMİİ MİNARE USTASI MİMARSİNAN TORUNU KAYSERİLİ HACI MUSTAFA DEVECİ. 05325980894 WEB:www.deveci-devpa.blogspot.com


  2. sayın mustafa deveci konuşma uslubunuzu ne bir minare ustasına nede sizin gibi soyu mimar sinana dayanan bir ustaya yakıştıramadım sizi karalamıyacağım zaten karalamakda benim gibi türkiyede ve dünyada mesleğinde saygı gören bir ustaya yakışmaz çaplar hakında haberi yapanlarn 20 cm 25 cm aşağı yukarı yazım hataları olmuştur mimar sinanın eserleri diyrosunuz yani dedenizin eserlerini internetten inceliyeceğinize size yakındır gidip çankırı büyük camii minaresine bakın dedeniz mimar sinan ın eseridir çapı kaçmış görün sakın başka bir yerde demeyin 30 metrelik minare 190 cm çap olur diye o dediğiniz çap selçuklu eserlerinde ve kilise çan kuleleri için geçerlidir tabiki yapılabilir ama osmanlı estetiği ile alkası yoktur beton minaremizi görüpde kalıp ustası şarlatanlar demeniz sizin ne kadar seviyesiz ve mesleğe saygı duymayan bir insan olduğunuzu gösterir biz isteğe göre yapıyoruz beton isteyene beton taş isteyene taş yağıyoruz 50 nin üzerinde taş eserimizde var bence başka ustaların isimlerinden nemlanmak kendinze iş aramak yerine güzel bir şekilde bizden iş isteseniz size işte veririz elhamdulillah işleri zor yetiştiriyoruz bana bu kadar hakaret etmene rağmen ben sana yardımcı olacağım her türlü hem iş hususunda hemde yapamadığın yerleri tıkandığın yerlerde beni 24 saat arayabilirsin Allah için sana yardım edeceğim
    0544 850 14 21
    0543 941 89 49


  3. ŞARLATANLIK YAPMA SENİ MİNARENİN TEPESİNE ALEM DİYE OTURTURUM SEN SEVİYENİ MİNARENİN ŞEREFESİNE ÇIKIP PARA DİLENEREK GÖSTERDİN CÜMLE ALEME SEVİYESİZ HOKKABAZ SENİ............